21 aug 2013

LIFE Amsterdam & Hostels

Voordat het serieuze leven weer gaat beginnen wilde ik met een paar vriendinnen nog wat quality time doorbrengen. Om ongestoord twee volle dagen te kunnen shoppen, culturen, uitgaan en vooral de hele dag kwebbelen over onzin boekten we een overnachting in Amsterdam.  Een hostel, lekker goedkoop en dichtbij het centrum.

Hostels. Dat zijn toch een soort hotels maar dan met een extra letter 's'? Er ging nog geen lampje branden toen mijn vriendinnen me uitlegden dat ik me niet hoefde te verheugen op warme croissantjes en vers fruit bij het ontbijt. Ach als ik maar koffie heb, dacht ik. Het hostel bevond zich net niet op het Leidseplein dus we konden na het stappen kruipend naar huis.

Na het inchecken kregen we de sleutel van onze kamer. Een zweetlucht trok mijn neus in. Er stonden vijf stapelbedden opgesteld, waarop twee halfnaakte jongens lagen te slapen omringd door grote backpacks die waren ontploft over hun bedden en een deel van de kamer. Hadden we een gedeelde kamer geboekt?  Het stonk. De ramen zaten potdicht en het was warm. Er lag een open pakje condooms op de grond.

Hoopvol openden we de deur van de badkamer. Het was verstopt en alles was nat. Ik voelde me een trut uit de serie Echte meisjes in de jungle. Ik wou gaan gillen toen ik zwarte haren op mijn bed vond. "Gaan we dit echt doen?' klonk een vraag van een vriendin die mij begreep. Een andere reislustigere vriendin met ruime hostel-ervaring negeerde de vraag. Natuurlijk gingen we dit doen. Wat hadden we anders?

Zucht. Ben ik dan zo'n miepert? Zal ik dan nooit een backpacker worden en van hostel naar hostel de wereld rond reizen? 'Sommige mensen hebben het gewoon liever wat luxer.' Sprak een vriendin wijs. Ik wist niet of ik me beledigd moest voelen. Ben ik dan nu opeens een luxe paardje? Een meisje die tijdens het dragen van haar koffer haar nagels niet wil  breken en vraagt wanneer ze weer kan shoppen. Ik kan kamperen dus een hostel moet ook lukken. Het was immers maar voor een nacht.

Gelukkig hadden we een oplossing. We stapten tot 4 uur 's morgens en ik viel oververmoeid in slaap terwijl ik soezend naar de gesprekken van mijn vriendinnen met onze kamergenoten en de uitgaansgeluiden van het Leidseplein luisterde. We hadden maar 4,5 slaap te overbruggen om weer gedoucht en wel het hostel te verlaten en voor 10:00 uit te checken.  Het ontbijt besloten we maar in een schattig bakkerijtje te doen in de 9 straatjes.

Uiteindelijk? Bezochten we het Rijksmuseum, gingen we op de foto bij de Nachtwacht, lunchten we op het Leidseplein, zaten we op terrasjes, gingen we lekker uiteten, vierden we een verjaardag, bezochten we River Island, Monki en meer in de Kalverstraat, hingen we de toerist uit, dronken we milkshakes onder het Nationaal Monument, hebben we heel veel gedanst, de 9 straatjes bezocht en heel veel leuke winkeltjes gezien, ontbeten met kaneel croissantjes en zelfgemaakte jam, bekende bloggers gespot maar  niet aangesproken, de Danie Bles Vintage Store bezocht, uitgerust op het Museumplein en vooral genoten van de gezelligheid en elkaar. We kunnen er weer tegen aan!

Follow my blog with Bloglovin

1 opmerking:

anouk zei

welke bloggers heb je gezien?

Volgers